יום שלישי, 31 במאי 2011

המניפסט של שבת

ילדים,
נתקלתי במפגש יהודים צעירים מהעולם בו נטלתי חלק, בעוד משהו מהיצירתיות השופעת שמתרגשת על בבל של היום - צפון אמריקה.
ההתמודדות מחייבת אותם לחדש, להמציא, לחפש, לאפשר.
המניפסט של שבת. sabbath manifesto. עוד יוזמה ברוכה של reboot שמאחריהם קרן ברונפמן להבנתי.
להט יצירתי יהודי של רעיונאים שיילד קריאה רלבנטית לעולם כולו - האטו. לפחות יום אחד בשבוע.
ובמונחים הארוזים היטב האמריקאיים - unplug.
בתרגום חופשי שאני מניח שיותר לי לצורכי הפצה וביקורת:



1. הימנע מטכנולוגיה
2. התחבר עם האהובים עליך
3. טפח את בריאותך
4. צא החוצה
5. הימנע ממסחר
6. הדלק נרות
7. שתה יין
8. אכול לחם
9. מצא שקט
10. הענק בחזרה

אפשר אולי לתרגם מדויק יותר. וגם שיתאים לשני המינים או לכולם.
לא מצאתי בגוגל בעברית כל התייחסות לרעיון הזה וחשבתי שטוב היה לו היה מגיע למחוזותינו, ללא משוכות ההיסטריה מכפייה דתית.
ופתאום אני חושב שעשרת הדיברות הללו אפילו מתיישבים עם ההלכה, גם אם זו לא כוונתם כלל ועיקר.

אברהם יהושע השל היה מחשיב זאת כ"ארמון בזמן" אליו כיוון בספרו "השבת". ואם היינו יכולים להרשות לעצמנו לדרוש את "כוונת המחוקק" - כפי שעושים לעתים בפרשנות משפטית - היינו מבינים שאלה רעיונות הממצים את המטרה העיקרית של השבת.

(אחד מהעומדים מאחרי אמר לי באותו מפגש שתרגום לעברית יצריך תהליך בפני עצמו. הייתי אומר גיור במונחי יבוא מוצרים מחו"ל, אבל זה כבר די יהודי. אולי אישרול ?! בכל מקרה אפשר אולי להפוך את השתיה ביין לשירה או ביקור שכנים ?)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה